Effect of Chronic Aromatase Inhibition by Δ1‐Testolactone on Pituitary‐Gonadal Function in Oligozoospermic Men
作者:
J.M.J. DONY,
A.G.H. SMALS,
R. ROLLAND,
B.C.J.M. FAUSER,
C.M.G. THOMAS,
期刊:
Andrologia
(WILEY Available online 1986)
卷期:
Volume 18,
issue 1
页码: 69-78
ISSN:0303-4569
年代: 1986
DOI:10.1111/j.1439-0272.1986.tb01741.x
出版商: Blackwell Publishing Ltd
关键词: Aromatase inhibition;Δ1;testolactone;oligozoospermia;aromatase inhibition;estrogens;oligozoospermia;Δ1;testolactone;sex hormone binding globulin;sex hormone binding globulin
数据来源: WILEY
摘要:
Summary: Aromatase inhibition by Δ1‐testolactone (Teslac®, 500 mg twice daily) for 6 months in 9 patients with idiopathic oligozoospermia lowered the levels of serum estradiol (E2) and thereby sex hormone binding globulin (SHBG) (rs= +0.40, p<0.025) to values ‐35 and ‐25%, respectively, below the pretreatment values (P<0.001 and<0.005). The E2decrease was accompanied by a temporary increase (+50%) in the levels of follicle stimulating hormone (FSH), not of luteinizing hormone (LH), and of 17 α‐hydroxyprogesterone (17α‐OHP), but less of testosterone (T) (+30%), which led to a transient rise in the 17α‐OHP/T ratio. The T/E2ratio and “free T” index (T/SHBG) almost doubled until the end of the treatment period. During Δ1‐testolactone treatment the mean sperm density gradually rose from 8.1 ±1.3 (SEM) before to 21.3 ± 6.7 times 106/ml after 6 months (P<0.01), whereas the total sperm count almost threefold increased (P<0.05). Sperm concentrations exceeding 20 times 106/ml were achieved in 4 of the 9 patients. Two of these patients' wives became pregnant. Although the data point to a pivotal role of estrogens in the pathogenesis of the spermatogenic lesion in some patients with idiopathic oligozoospermia, the lack of a benificial effect of estrogen lowering in others points to a multicausal nature of the disease entity.Zusammenfassung: Die Blockierung der Aromatase durch Δ1‐Testolacton (Teslac®, 2 times 500 mg/die über 6 Monate) bei 9 Patienten mit idiopathischer Oligozoospermie führte zu einer Erniedrigung des Oestradiol (E2‐)‐Serumspiegels urn 35% des Ausgangswertes (P<0.001). Als Folge davon fiel auch das “sex‐hormone‐binding‐globuline” (SHBG) urn 25% des prätherapeutischen Wertes ab (P<0.005). Der E2‐Abfall ging mit einem vorüber‐gehenden Anstieg (50%) des follikelstimulierenden Hormons (FSH) einher, während die Serumspiegel des luteinisierenden Hormons (LH) und des 17a‐Hydroxyprogesterons (17a‐OHP) unverändert blieben. Der Testosteron (T)‐Spiegel erhöhte sich um 30%, was zu einem zeitweisen Anstieg des 17α‐OHP/T‐Verhältnisses führte. Das T/E2‐Verhältnis und der “free T index” (T/SHBG) verdoppelten sich beinah bis zum Ende der Behandlungsperiode.Während der 6‐monatigen Behandlung mit Δ1‐Testolacton stieg die Spermatozoenkonzen‐tration stufenweise von 8, 1 auf 21,3 times 106/ ml an (P<0.01). Die Spermatozoengesamt‐menge erhöhte sich urn das Dreifache (P<0.05). Spermazozoenkonzentrationen über 20 times 106/ml wurden bei 4 oder 9 Patienten erzielt. Die Ehefrauen von 2 dieser Patienten wurden schwanger.Obwohl die Ergebnisse auf eine zentrale Rolle der Oestrogene in der Pathogenese sper‐matogener Störungen bei Patienten mit idiopathischer Oligozoospermie hinweisen, spricht das Versagen einer
点击下载:
PDF
(603KB)
返 回