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11. |
Streßeffekte auf das Immunsystem |
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Onkologie,
Volume 14,
Issue 1,
1991,
Page 19-29
K.H. Schulz,
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摘要:
Streßfaktoren wird in der Pathogenese verschiedenster Krankheiten eine ungünstige Rolle zugeschrieben. Seit langem bekannt ist die endokrinologische Umsetzung von psychosozialem Streß über die hypothalamohypophysoadrenokortikale Hormonregulationsachse mit resultierender Freisetzung von immunsupprimierenden Glukokortikoiden. In der Diskussion über Mechanismen der Malignomentwicklung wer-den aber zumindest seit der «lmmunsurveillance» Hypothese immunsupprimierenden Faktoren krankheitsfördernde Wirkungen zugeschrieben. Zahllose Untersuchungen bei Menschen oder in Tiermodellen haben sich somit in den letzten Jahrzehnten mit dem Einfluß verschiedener Streßfaktoren auf die Immunkompetenz beschäftigt. Meist wird in diese Untersuchungen eine Beeinträchtigung von unterschiedlichen Immunologischen Einzelfunktionen durch akuten oder chronischen Streß berichtet, die auch als Erklärungsmodell für die Karzinogenese hergenommen wird (z. B. die streßbedingte Replikation von latenten Viren wie EBV und die Entstehung von EBV-assoziierten B-Zell-Lymphomen). Am häufigsten werden folgende immunologische Parameter untersucht: Anzahl von Lymphozyten und Lymphozytensubpopulationen, vor allem der CD4+ und CD8+ Subgruppen, CD4+ /CD8+ Ratio, Anzahl von Natürlichen Killerzellen bzw. deren zytotoxische Aktivität(NKCA), Mitogenstimulierbarkeit von Lymphozyten (PHA, Con A, Porkweed Mitogen), sekretorisches Ig-A, Kortisolspiegel, MultitestMerieux sowie Antikörpertiter von latenten Viren (EBV, HerpesSimplex Virus). Seltener beziehen sich die Untersuchungen auf Zytokinspiegel oder nicht primär dem Immunsystem zugeordnete Funktionen wie DNA-Repairprozesse oder Apoptosis.Der eindeutige Beleg für die klinische Relevanz der gemessenen immunologischen Veränderungen fehlt. Obwohl gerade bei Krebspatienten viele Ärzte die Messung des «lmmunstatus» inzwischen bereitsroutinemäßig veranlassen, bleibt unklar, welche immunologischenParameter überhaupt eine Aussage über das Konstrukt «lmmunkompetenz» erlauben und welche Relevanz die »lmmunkompetenz« fürdie Entstehung und den Verlauf von Malignomen besitzt. Die Physiologie des Immunsystems ist zuwenig bekannt. Untersuchungen belegen für einige der obigen immunologischen Parameter eine sehr breite intraindividuelle und interindividuelle Varianz, deren Determinanten (z. B. Alter, affektive Reaktion auf Streßereignis) nicht hi
ISSN:0378-584X
DOI:10.1159/000217054
出版商:S. Karger GmbH
年代:1991
数据来源: Karger
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12. |
The Depot GnRH Analogue Goserelin in the Treatment of Premenopausal Patients with Metastatic Breast Cancer -A 5-Year Experience and further Endocrine Therapies |
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Onkologie,
Volume 14,
Issue 1,
1991,
Page 22-30
M. Kaufmann,
W. Jonat,
E. Schachner-Wünschmann,
G. Bastert,
H. Maass,
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摘要:
Continuous administration of gonadotrophin-releasing hormone (GnRH-)analogues leads to a receptor-down regulation of pituitary GnRH-receptors and subsequently inhibits ovarian hormone production. Since October, 1984, 118 evaluable pre- and perimenopausal patients (median age 42, range 25–55 years) with metastatic breast cancer were entered into an open phase II multicenter trial to evaluate efficacy of this new treatment modality. Patients were treated with the GnRH-analogue Goserelin (3.6 mg depot s.c. every 4 weeks) as first line therapy and followed up until progression. Mean serum gonadotrophins LH and FSH were significantly suppressed by Goserelin. Within 2–3 weeks, mean serum E2 values decreased to values seen in castrated women ( < 30pg/ml). Overall objective response with complete and partial remissions (CR + PR) was achieved in 44.9 % of patients with a median time to progression (mTTP) of 59 weeks, (range 20–163 weeks), no change (NC) in 28.0% with a mTPP of 27 weeks (range 16–101 weeks), and progression (P) in 27.1%. Responses were seen in ER-positive as well as ER-negative tumors, and in patients with different sites of metastases (loco-regional, bone, visceral, multiple). The value of different prognostic factors in relation to response rates, time to progression and time to death (overall survival) is discussed. Median overall survival (time from beginning of palliative Goserelin treatment to death) was 148 weeks. ‘Second line hormonal treatment’ of 41 patients (P after response to Goserelin first line therapy) with Tamoxifen (30 mg/d) in addition to ongoing Goserelin therapy showed CR + PR in 29 % of patients with a mTTP of 51 weeks (range 24–84 weeks), NC in 32% with a mTTP of 33 weeks (range 18–84 weeks), and P in 39%. ‘Third line hormonal treatment’ of 11 patients with additional amino-glutethimide to ongoing Goserelin therapy showed NC in 8 (73%) patients with a mTTP of 39 weeks (range 15–60 weeks), and P in 27%. Combination of Goserelin with chemotherapy during second or third line treatment showed higher response rates with a longer time to progression compared to cytotoxic treatment alone. All patients tolerated Goserelin monotherapy and combination treatments well without serious toxicity. In conclusion, Goserelin treatment of patients with metastatic breast cancer achieved response rates and duration of remissions which are at least comparable to those following oophorectomy. In premenopausal women, therefore, surgical castration as an irreversible procedure with psychological trauma and operative morbidity should be replaced by the treatment with GnRH-analogue depot preparations. Further randomised studies will clarify whether Goserelin monotherapy or the combination with Tamoxifen or chemotherapy as a first line palliative treatment is superi
ISSN:0378-584X
DOI:10.1159/000216940
出版商:S. Karger GmbH
年代:1991
数据来源: Karger
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13. |
Auswirkungen von Verlust und Depression auf Immunmechanismen und Onkogenese |
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Onkologie,
Volume 14,
Issue 1,
1991,
Page 30-31
M. Beutel,
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摘要:
Bekanntermaßen folgen Morbiditäts- und Mortalitätsraten von bestimmten Bevölkerungsgruppen nicht einer zeitlichen Zufallsverteilung. Untersuchungen belegen dabei inzwischen sehr klar eine Korrelation auch zu psychosozialen Parametern. Der Tod eines Ehepartners, als am häufigsten untersuchtes Modell eines «Objektverlustes» führt beim verwitweten Partner zu verminderten Immunfunktionen über Monate. In den folgenden Jahren ist das Mortalitäts- und Morbiditätsrisiko signifikant erhöht, ohne daß eine Bevorzugung von onkologischen Erkrankungen bisher eindeutig belegt ist. Unklar ist auch die Bedeutung der beobachteten immunologischen Veränderungen für die erhöhte Morbidität, da mit dem Objektverlust einhergehende veränderte Lebensgewohnheiten z. B. auch über metabolische Einflüsse wirksam werden können. Interessant ist, daß die subjektive Bedeutung von Ereignissen und die damit verbundenen emotionalen Reaktionen Immunreaktionen modulieren und Morbidität und Mortalität beeinflussen können. Wirksam scheinen hier sogar generationsübergreifende Loyalitätsbildungen zu sein («Anniversary syndrom»). Für die Auswirkung von Objektverlusten spielen offensichtlich frühe Bindungserfahrungen während der Individuation und Vorerfahrungen mit ähnlichen Verlustereignissen eine Rolle. Der Einfluß von Depressivität auf Immunreaktionen und Krebsmorbidität wird in Untersuchungen meist ungünstig beschrieben, manche Untersucher finden aber kein erhöhtes Krebsrisiko, dagegen vom Alter und Depressionsverlauf abhängige Immunantworten. In der zukünftigen Forschung muß die subjektive Bedeutung von psychosozialen Parametern
ISSN:0378-584X
DOI:10.1159/000217055
出版商:S. Karger GmbH
年代:1991
数据来源: Karger
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14. |
Oral Administration of Idarubicin as First Line Cytostatic Therapy in Patients with Metastasized Breast Cancer and Favourable Prognosis |
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Onkologie,
Volume 14,
Issue 1,
1991,
Page 31-34
K. Possinger,
H. Wagner,
P. Worst,
W. Queißer,
K. Bremer,
K. Rieche,
M. Klee,
M. Westerhausen,
R. Donhuijsen-Ant,
D. Fritze,
L. Edler,
G. Stiegelbauer,
K. Burk,
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摘要:
Idarubicin is a new anthracycline derivative with therapeutic efficacy in metastatic breast cancer. In a phase II trial we treated 23 patients with advanced breast carcinoma and favourable prognostic factors. Oral dose of idarubicin was 15 mg/m2 day 1–3 repeated every 3 weeks. All patients were pre treated with hormones. Idarubicin was administered as first line chemotherapy. 20 patients were evaluable for response: 3 patients achieved partial remission, 12 patients stable disease; tumour progression occurred in 5 patients. 3 patients were not evaluable for response because only 1 treatment cycle was administered. Main toxicites were leukopenia (median WHO-grade: 2, r:0–4), nausea and vomiting (median: l, r:0–4) and alopezia (median: l, r:0–3). 1 patient died in septic shock: Immediately after the administration of one idarubicine cycle, she was extensively irradiated because of bone metastasis. The fatal course of the disease in this patient does not depend only on the idarubicin therapy, but also on the extensive bone infiltration and on intensive radiation therapy. Idarubicin proved to be an effective drug in metastatic breast cancer with low systemic toxicity and the advantage of oral administration. The drug is an enrichment of therapeutic armament, especially in patients with soft tissue and bone met
ISSN:0378-584X
DOI:10.1159/000216941
出版商:S. Karger GmbH
年代:1991
数据来源: Karger
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15. |
Spontanremissionen und unerwartet günstiger Verlauf |
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Onkologie,
Volume 14,
Issue 1,
1991,
Page 32-35
H.W. Kappauf,
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ISSN:0378-584X
DOI:10.1159/000217056
出版商:S. Karger GmbH
年代:1991
数据来源: Karger
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16. |
Phase II Study of Vinorelbine by Oral Route (in a Hard Gelatine Capsule) for Metastatic Breast Cancer Patients |
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Onkologie,
Volume 14,
Issue 1,
1991,
Page 35-39
W. Queißer,
A. Doss,
H.E. Wander,
K. Bremer,
R. Becher,
K. Rieche,
F.M. Delgado,
L. Edler,
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摘要:
17 patients with advanced low-risk breast carcinoma not previously pretreated by cytostatic agents were treated by Vinorelbine (VIN), 5’-Nor-anhydro-vinblastine, a new semisynthetic compound of the vinca alkaloid series. A dose of 130 mg per week was administered in a hard gelatine formulation for at least eight weeks. Out of 15 evaluable patients, no complete or partial remission was observed. However, there were 9 patients (60%) achieving no change and tumor stabilization, respectively, lasting for a median of 3.0 months. Main toxicities were leukopenia (17.7%, WHO grade 3–4), nausea and vomiting (17.7% WHO grade 3–4), and acute diarrhea (70.6% WHO grade 1–4). Thus, further trials with the oral medication used for this study are not reco
ISSN:0378-584X
DOI:10.1159/000216942
出版商:S. Karger GmbH
年代:1991
数据来源: Karger
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17. |
Therapeutische Schlußfolgerungen aus den psychoneuroimmunologischen Forschungsergebnissen |
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Onkologie,
Volume 14,
Issue 1,
1991,
Page 36-38
H. Speidel,
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ISSN:0378-584X
DOI:10.1159/000217057
出版商:S. Karger GmbH
年代:1991
数据来源: Karger
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18. |
Interventionsmethoden |
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Onkologie,
Volume 14,
Issue 1,
1991,
Page 39-41
K. Köhle,
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ISSN:0378-584X
DOI:10.1159/000217058
出版商:S. Karger GmbH
年代:1991
数据来源: Karger
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19. |
Anti-Depressants and Anti-Convulsants for the Treatment of Neuropathic Pain Syndromes in Cancer Patients |
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Onkologie,
Volume 14,
Issue 1,
1991,
Page 40-43
M. Kloke,
K. Höffken,
H. Olbrich,
C.G. Schmidt,
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摘要:
20 patients with neuropathic pain syndromes due to tumor-infiltration, who had not responded to conventional analgesics including strong opioids, received additional combination anti-convulsant and anti-depressant treatment. Pain amelioration occurred in all patients within median 46 h, and maximum effect was encountered within one week. Severe side effects were confined to three cases and were associated with carbamazepine treatment. Replacement by another type of anti-convulsants in 6 cases with either no response or intolerable side effects was successful in 5 patients, both in terms of efficacy and tolerability. One patient stopped taking AD/AC after 48 h.
ISSN:0378-584X
DOI:10.1159/000216943
出版商:S. Karger GmbH
年代:1991
数据来源: Karger
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20. |
Empfehlungen für die Umsetzung der PNI-Forschungsergebnisse in die onkologische Praxis |
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Onkologie,
Volume 14,
Issue 1,
1991,
Page 42-43
H.W. Kappauf,
W.E. Büntig,
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PDF (1015KB)
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ISSN:0378-584X
DOI:10.1159/000217059
出版商:S. Karger GmbH
年代:1991
数据来源: Karger
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